Onderzoek
Over de wetenschappelijke effecten van Plan-It Commander.
Onderzoekers
Twaalf onderzoekers en doctoren van academisch leidende instituten hebben samengewerkt in een klinische gecontroleerde en gerandomiseerde studie om de effecten van Plan-It Commander op kinderen te onderzoeken.: Kim CM Bul , PhD; Pamela M Kato, EdM, PhD; Saskia Van der Oord, PhD;  Marina Danckaerts, MD, PhD; J. Vreeke , PhD; Annik Willems, MSc; Helga JJ van Oers, PhD; Ria Van Den Heuvel, MSc; Derk Birnie, MD; Thérèse AMJ Van Amelsvoort, MD, PhD; Ingmar HA Franken, PhD; Athanasios Maras, MD.
Yulius Mental Health Care Organization, Department of Clinical Psychology, Erasmus University Rotterdam, Serious Games Institute, Coventry University, Faculty of Psychology and Educational Sciences, KU Leuven, Department of Developmental Psychology, University of Amsterdam; Cognitive Science Centre Amsterdam, University of Amsterdam; Department of Psychiatry, KU Leuven; Centre ZitStil; Focuz Treatment Centre for Children and Youth; Department of Psychiatry and Psychology, Maastricht University; Mondriaan Mental Health Care; Virenze Mental Health Care
Onderzoeksdocumenten

Nederlandse samenvatting van het onderzoek 

In deze samenvatting van het onderzoek kunt u lezen over de:
- achtergrond van het onderzoek
- bevindingen van het onderzoek
- effecten / uitkomsten op gedrag
- klinische implicaties
Wanneer u meer wilt weten over het onderzoek kunt u het volledige proefscript lezen.

Studie 1: Wetenschappelijk gegronde ontwikkeling van Plan-It Commander  

Deze studie schetst de ontwikkeling van Plan-It Commander. Het beschrijft hoe het spel ontworpen is op basis van de psychologische principes van zelfregulering, sociale cognitie en gedragsonderwijs. Dit onderzoeksrapport beschrijft de therapeutische basis van Plan-It Commander, die specifiek ontwikkeld is om gedrag en strategieën van het dagelijks leven te promoten, zoals tijdmanagement, planning / organisatie en prosociale vaardigheden. Dat zijn exact de competenties die vaak uitdagend zijn voor kinderen met ADHD

Studie 2: Verbeteringen in het gedrag van kinderen: Gecontroleerde gerandomiseerde studie 

De effectiviteit van Plan-It Commander op de dagelijkse vaardigheden van kinderen van 8-12 jaar met ADHD is getest met een gecontroleerde en gerandomiseerde studie. Na 10 weken vertoonden de kinderen die het spel speelden verbeteringen in tijdmanagementvaardigheden, sociale vaardigheden en visueel-ruimtelijk geheugen ten opzichte van deelnemers in de controlegroep. De onderzoekers concluderen dat Plan-It Commander een effectieve therapeutische benadering biedt als een aanvullende interventie voor traditionele therapeutische ADHD-benaderingen.
Waarom Plan-It Commander werkt.
Echte gedragsverandering.
Terwijl kinderen het spel spelen trainen ze vaardigheden met gebruik van bewezen gedragsveranderende methodes en therapeutische procedures zoals: bevestiging, onmiddelijke prestatie terugkoppeling van een mentor, doelen stellen via missies, sociale support, en vergelijking.
Psychologie.
Het leren van vaardigheden tijdens het spel gebeurd via de nieuwste wetenschappelijke inzichten in gedragsverandering en leren van kinderen.

Spelen.
Ouders van kinderen met ADHD weten dat hun kinderen vaak minder problemen hebben met concentratie en betrokkenheid tijdens het spelen van digitale spellen. Daarom is het gebruik van digitale spellen en hun psychologische elementen perfect voor het aanleren van nieuwe vaardigheden die vaak moeilijker zijn voor kinderen met ADHD.